Hamertje Tik

Hamertje Tik

Bijna iedereen is wel opgegroeid met dit spelletje. Met een hamertje tik je verschillende vormpjes door de gaatjes of sla je spijkertjes in kurk. Je hebt fysieke kracht nodig en ontdekt hoe iets in elkaar past.

In de speelexpositie Hamertje Tik blijft het niet bij dit ene spelletje. Via spannende straatjes beweeg je van het ene huisje naar het andere schuurtje. In deze werkplaatsen zijn interessante spullen en materialen te vinden en kan er van alles gebeuren.

Bouw zelf een muurtje met echte stenen. Of tik met tien vingers een brief op een ouderwetse typemachine, stop ‘m in een envelop en doe het in de postbus. Met zandlopers zie je hoe de tijd verstrijkt. Welke bonen kunnen allemaal in een koffiemaler? Is een sleutel kwijt; vind hem dan terug met een magneet!

Hamertje Tik is een installatie waarin je speelt met tastbaar materiaal, ontdekt hoe de dingen echt in elkaar zitten en hoe de mechaniek ervan werkt.

Inspirerend voor zowel de allerkleinsten ; waar zit de opening van een doosje tot iets oudere kinderen ; hoe ver schijnen zaklampjes…… En voor de ouders ; die herkennen vast nog veel.

Lees meer

Dit alles is vormgegeven door een reeks van boxen, klapdeurtjes, trapjes, raampjes die houtje, touwtje aan elkaar zijn geknutseld. En zo ontstaat in elk werkplaatsje een eigen sfeer.
Een voorbeeld :  “ Het magneethuisje ”
De box is omgekeerd. De bodem is nu, als het ware, de bovenkant. En onder is het een spijlen huisje met dak. Door een uitsparing kun je naar binnen en in een bak met sleutels spelen. Aan de spijlen hangen ook sleutels en sloten ; je kunt proberen om het slot met de “goede” sleutel open te maken.
Op de bovenkant; nu een soort tafel met pootjes in de lucht, liggen nog veel meer sleutels en muntjes ; verstopt onder zand. Met magneten kun je eindeloos munten en sleutels proberen op te vissen. Maar niet bij alle sleutels lukt dat. Waarom niet?
En ook vooral muntjes uit allerlei landen verzamelen, ze uit het zand vissen en bij elkaar harken.
Kun je er niet bij ; ga op een daarvoor bestemd krukje staan en voilà !

 

Concept en uitvoering: Diederike Smits

Technische informatie

Leeftijd
Voor kinderen 2-7 jaar
Genre
Interactieve speelinstallatie
Duur
Hele of halve dag.

Kan ook meerdere dagen achtereen.
Speelvlak
Een grote lege ruimte: liefst 10 x 10 meter.

Kan ook buiten / in een tent.

Foto’s Dominique Panhuysen